Wat is contentmarketing?

Contentmarketing: wat is het nu precies? Wat is eigenlijk het doel van contentmarketing? En wat bereik je ermee als organisatie? In dit artikel duiken we dieper in de wereld van contentmarketing en leggen we uit waarom het ook voor jou dé manier is om je doelgroep te bereiken.

Contentmarketing is overal om je heen, let maar eens op. Van de handige how-to blogs die je leest om een probleem op te lossen tot de video’s op tv die je inspireren om een verzekering af te sluiten.

De term ‘contentmarketing’ werd in 2009 geïntroduceerd door de Amerikaanse marketingexpert Joe Pulizzi. Inmiddels is contentmarketing uitgegroeid tot een volwassen marketingdiscipline. Een discipline dat zich, in tegenstelling tot traditionele reclame, volledig richt op het helpen van de doelgroep(en). Met content, zoals de naam al verklapt.

Definitie contentmarketing

De definitie van contentmarketing die wij als strategisch contentbureau hanteren, luidt:

“Contentmarketing is de creatie, publicatie en promotie van waardevolle en relevante content om je doelgroep aan te trekken en aan je verbinden. Daarmee bouw je vertrouwen op, zodat je doelgroep uiteindelijk voor jouw product of dienst kiest.”

Je biedt met contentmarketing meerwaarde aan je doelgroep(en), zonder dat je hier meteen iets voor terug wenst. Je geeft mensen iets waar ze echt wat aan hebben: content met inhoud.

Deze content bevat bijvoorbeeld kennis, praktische hulp of inspiratie. Die informatie kun je in allerlei vormen gieten. Van blog tot whitepaper en van podcast tot social video. Doe je dit goed? Dan maak je onderscheidende content die informeert, emotioneel raakt of mensen iets leert.

Wat is het doel van contentmarketing?

Het doel van contentmarketing is een relatie met je doelgroep aangaan, behouden en verdiepen. Pas in tweede instantie lok je daarmee een verkoop of actie uit. Met andere woorden: je helpt eerst, en verkoopt later!

De doelgroep staat centraal

De marketingwereld stroomt over van de verschillende marketingvormen. Online marketing, e-mailmarketing, influencermarketing, social marketing, SEO-marketing: de lijst is lang. Wat maakt contentmarketing zo bijzonder? Wat maakt juist deze vorm anders dan al die andere soorten marketing?

Het antwoord is simpel: bij contentmarketing staat de doelgroep centraal, en niet het product of de dienst.

En die doelgroep leeft. De doelgroep barst van de ambities, problemen, vragen, wensen en behoeften. Met contentmarketing speel je hierop in. Je ondersteunt met relevante content op de tijd en plek die je doelgroep zelf kiest. En dringt jezelf dus niet (te veel) op.

Relevante content

Traditionele marketing en reclame breekt juist vaak ongevraagd in. Maar wie zit er nu écht te wachten op de salespraatjes in een tv-reclame, op een banner op een website of advertentie tussen de Instagramverhalen door? Dat roept meer irritatie op dan dat het je doelgroep helpt.

Je promoot bij contentmarketing alleen content die echt meerwaarde biedt aan je doelgroep

Goede contentmarketing breekt niet in met reclameboodschappen om producten of diensten aan te prijzen, maar biedt content waar de doelgroep iets aan heeft. Relevante content dus. Neem onderstaand artikel van Coolblue. Daarin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een wasmachine aansluit. Dit hoeft Coolblue niet in het gezicht van haar doelgroep te duwen. Want de content staat gewoon klaar als mensen op Google of andere zoekmachines informatie zoeken hoe zij een wasmachine moeten aansluiten.

Contentmarketing zet de doelgroep dus centraal. Het speelt met relevante content in op de wensen, behoeften en vragen van de doelgroep. Het liefst op het moment dat de doelgroep de content zelf nodig heeft en deze bijvoorbeeld vindt via zoekmachines.

Contentcampagnes

Natuurlijk kun je je content ook actief verspreiden via contentcampagnes. Denk hierbij aan socialemediacampagnes, e-mailcampagnes of periodieke uitgaven van relatiemagazines. Dan doe je aan promotie van je content. Maar dan wel op een manier die wezenlijk verschilt van traditionele reclame: je promoot bij contentmarketing alleen content die echt meerwaarde biedt aan je doelgroep. En dus niet direct oproept tot aankoop van producten of diensten.

Want contentmarketing inspireert, informeert, leert en helpt doelgroepen met en over zaken die zíj belangrijk vinden. Dit dienstverlenende karakter maakt contentmarketing uniek.