
Voor veel b2b-bedrijven zijn e-mailnieuwsbrieven waardevolle, terugkerende contactmomenten met de (potentiële) doelgroep. Ook als er al een klantrelatie is, kan een nieuwsbrief bijdragen aan het versterken van die band. Maar dan moeten de lezers de nieuwsbrief wél relevant vinden. Anders belandt de mail na verloop van tijd ongeopend in de digitale prullenbak. Hoe maak je goede b2b- nieuwsbrieven? Dit zijn de do’s-and-don’ts.
De 5 do’s voor b2b-nieuwsbrieven
1. Mooie en aansprekende vormgeving
De vormgeving is de eerste indruk die de lezer krijgt. Dit kan beslissend zijn om door te lezen of juist direct op het symbooltje van de prullenbak te klikken. Zorg daarom voor herkenbare en vooral aansprekende vormgeving.
Controleer voordat je de nieuwsbrief uitstuurt of alle afbeeldingen in verschillende browsers werken. En of de nieuwsbrief ook op de mobiele telefoon goed wordt weergegeven. Duidelijke knoppen en linkjes maken het doorklikken naar de website (of andere bronnen) daarnaast eenvoudig.
2. Korte intro’s en teksten
Waarschijnlijk ontvangt je doelgroep nog veel meer nieuwsbrieven naast die van jouw organisatie. Het is dus belangrijk dat je opvalt. En dat je mensen met de onderwerpregel al nieuwsgierig maakt.
Maar alleen de nieuwsbrief openen is niet voldoende. Je wilt dat de lezers ook doorklikken naar je website om daar verder te lezen of iets te bekijken. Korte intro’s die direct de kern raken zijn daarom belangrijk. Veel mensen hebben (of nemen) niet de tijd om door lange ‘opwarmteksten’ heen te komen.
3. Je kennis delen
Alleen maar praten over je (nieuwe) producten of diensten in je nieuwsbrief of artikelen? Daar zit je doelgroep meestal niet op te wachten. Maar het delen van kennis wordt vaak wél gewaardeerd. Denk bij kennisartikelen aan handige how-to informatie of aan tips en trends uit de branche.
4. Inspelen op de actualiteit
Uit ervaring weten wij dat het altijd goed werkt om in te spelen op de actualiteit. Nieuwsfeiten zoals de invoering van een nieuwe wet zijn voor bepaalde branches interessant. Vertel daarbij niet alleen (in hoofdlijnen) over die nieuwe wet, maar deel vooral de gevolgen hiervan voor je doelgroep. Maak het toegankelijk en praktisch.
Het kan ook handig zijn in te spelen op de tijd van het jaar of op een feestdag. De feestdagen in december houden veel mensen natuurlijk bezig. En aan het einde van de winter zit iedereen met smart te wachten op de eerste zonnestralen van de lente. Maak een mooi
Verder kun je denken aan evenementen die in een branche van belang zijn. Zo spelen wij voor onze klant Bosch met de b2b-nieuwsbrieven in op jaarlijks terugkerende evenementen zoals de elektronicabeurs IFA in Berlijn.
5. Exclusieve content en aanbiedingen
Tot slot is het belangrijk dat er iets exclusiefs te halen valt in de nieuwsbrieven. Denk aan sneakpreviews van nieuwe producten, extra inkoopkorting of relevante kennisartikelen. Dat maakt de lezers nieuwsgierig én het zorgt ervoor dat ze ook bij je volgende nieuwsbrief weer benieuwd zijn naar de inhoud.
De 5 don’ts voor b2b-nieuwsbrieven
1. Alleen nieuws over producten en/of de organisatie
Voor veel mensen is dit herkenbaar: sommige nieuwsbrieven open je altijd en andere belanden standaard ongelezen in de digitale prullenbak. Als organisatie wil je natuurlijk voorkomen dat je nieuwsbrieven tot die laatste groep horen.
Zorg daarom dat je echt relevant bent voor je doelgroep. Dit betekent dat nieuws over je producten, diensten of organisatie meestal niet interessant is. De nieuwsbrief is wél een goed middel om je expertise en kennis te laten zien.
2. (Te) lange teksten
Steeds meer mensen lezen hun e-mail op de telefoon. Vaak zijn er dan maar een paar regels tekst zichtbaar op het scherm. Lange lappen tekst in de nieuwsbrief zijn dan ook niet handig: grote kans dat mensen al snel afhaken.
3. Meerdere boodschappen in één bericht
Je houdt een artikel kort en krachtig door slechts één boodschap te vertellen. Vaak willen we te veel delen in een bericht. Dat zorgt voor lange teksten waarvan het doel niet meer duidelijk is. Bedenk daarom vóór het schrijven wat de boodschap is van het artikel. En neem vervolgens niet te veel zijpaden.
4. Alleen afbeeldingen
Afbeeldingen maken een nieuwsbrief levendig, maar leun er niet te veel op. Want niet in alle e-mailprogramma’s worden afbeeldingen automatisch geladen.
5. B2b-nieuwsbrieven versturen om het versturen
Ja, een vaste frequentie bij het uitsturen van een nieuwsbrief is belangrijk. Niet alleen de doelgroep weet zo wanneer ze een volgende editie kan verwachten; ook voor de marketingafdeling geeft een duidelijke planning houvast.
Maar ga geen e-mails versturen ‘omdat het moet’; zorg dat je altijd relevante content deelt. Wil je toch een nieuwsbrief versturen? Kort ‘m dan in en recycle goede artikelen van een aantal jaren geleden. Of maak bijvoorbeeld een top 5 van de meest gelezen artikelen van je website.
Meten is weten
Wat werkt nu echt bij b2b-nieuwsbrieven? Het antwoord op deze vraag is voor iedere organisatie anders. Wat voor de ene doelgroep werkt, slaat misschien minder aan bij de andere. Door te meten wat de open rate is, het klikpercentage en welke artikelen het meest gelezen worden, kun je kijken waar de lezers warm van worden. En wat ze minder interessant vinden.
Heb je een grote database? Dan kun je ook kleine A/B-testen uitvoeren. Je stuurt dan twee kleine groepen vooraf een verschillende versie van je nieuwsbrief, bijvoorbeeld met een andere onderwerpregel. De versie die het beste ‘klikt’, stuur je vervolgens naar de hele database.