
Persoonlijke teksten zorgen voor meer vertrouwen bij je lezers én voor een hogere conversie. Want je doet toch het liefst zaken met iemand die je vertrouwt? Daarnaast lezen persoonlijke teksten ook nog eens prettig. Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw teksten echt persoonlijk aanvoelen? In deze blog geven we je negen tips die je direct kunt toepassen.
Wat is een persoonlijke tekst eigenlijk? Een tekst is persoonlijk als de lezer het gevoel heeft dat er een mens achter de tekst zit. Dus geen tekst die door AI is gemaakt, maar een verhaal waar iemand aandacht aan heeft besteed. Zeker in een digitale omgeving kan er al snel een grote afstand ontstaan tussen de schrijver en de lezer.
Het gevoel dat een tekst écht door een mens is geschreven, wordt ook wel ‘social presence’ genoemd: sociale aanwezigheid. Hoe zorg jij ervoor dat jouw teksten precies dat gevoel oproepen? We delen negen tips met je.
- Schrijf zoals je praat
- Speel in op emoties
- Verklein de afstand tot je lezers
- Citeer echte mensen
- Ga in gesprek met je lezers
- Geef jezelf ook een plek in de tekst
- Gebruik foto’s van (echte) mensen
- Vertel wat over jezelf
- Voor gevorderden: spreek je tekst in
1. Schrijf zoals je praat
Deze tip is eigenlijk simpel: wil je een persoonlijke tekst schrijven? Schrijf dan ook als een persoon. Schrijf dus zoals je praat. In de praktijk betekent dat korte zinnen en duidelijke taal. Verplaats je in je doelgroep, en schrijf je verhaal op zoals je het je lezers over een kop koffie zou vertellen.
Let op: vertel wel alleen wat je doelgroep wil horen. En niet wat jij wilt vertellen. Wat willen ze van jou weten? En welke taal past daarbij?
Dus niet: ‘Upload in onderstaand veld uw factuur ter bewijsvoering van de gemaakte kosten om deze te kunnen declareren.’
Maar: ‘Upload hieronder je factuur om je geld terug te krijgen.’
Je tekst moet natuurlijk wel leesbaar blijven. Schrijf dus niet letterlijk zoals je praat. Dan krijg je waarschijnlijk een tekst vol hmm’s en uhh’s. Daar worden je lezers niet blij van.
2. Speel in op emoties
Mensen zijn emotionele wezens. Daar kun je gebruik van maken als je je teksten persoonlijker wilt maken. Met beeldspraak, gezegdes en bijvoeglijke naamwoorden kun je op de emoties van je lezers inspelen. Gebruik bijvoorbeeld krachtwoorden als ‘eerlijk’, ‘beeldschoon’ of ‘schokkend’ om je tekst tot leven te wekken.
De lijn tussen emotionele en misleidende teksten is soms erg dun
In de krantenkop ‘Zo plukt OM criminelen voor miljoenen leeg’ maken de woorden ‘miljoenen’ en ‘leegplukken’ de tekst emotioneler. Dit is duidelijk door een mens met gevoelens en gedachten geschreven. Maar sla hier niet in door. De lijn tussen emotionele en misleidende teksten is soms erg dun.
3. Verklein de afstand tot je lezers
Wil je de afstand tussen jou en je lezers kleiner maken? Dan moet je afstandelijke taal vermijden. Dus geen ‘u’ maar ‘jij’, geen ‘wij van…’ maar ‘ik’. Respect voor je lezers is belangrijk. Maar dat respect zit echt niet alleen in het woordje ‘u’. Sterker nog, soms wordt ‘u’ door mensen juist als afstandelijk en/of betuttelend ervaren.
Maar ook hier geldt: kijk wat bij jouw doelgroep past. En trek daar binnen de organisatie één lijn in. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je in de algemene communicatie ‘jij’ gebruikt, bijvoorbeeld op de website. En dat je in een-op-eencommunicatie (zoals brieven) ‘u’ gebruikt.
4. Citeer echte mensen
Haal je bronnen aan in je tekst? Citeer deze dan, en noem altijd liever een persoon dan een organisatie. Daarmee krijgen je lezers het gevoel dat die bronnen ook echte mensen zijn. Een citaat van een mens van vlees en bloed voelt veel persoonlijker dan een tekst uit een taai rapport.
5. Ga in gesprek met je lezers
Iets aan je lezers vertellen is één ding, maar het wordt pas echt persoonlijk als je met elkaar in gesprek gaat. Met een klein beetje interactie maak je van een vlakke tekst al een gesprek. Stel je lezers bijvoorbeeld een directe vraag: ‘Hoe denk jij hierover?’ ‘Hoe pak jij dat aan?’ ‘Heb jij je vakantie al geboekt?’
Maar het wordt nog interessanter als je een reactieveld of poll toevoegt aan je verhaal. NU.nl doet dat bijvoorbeeld met NUjij. Onder de artikelen kunnen lezers met elkaar én met de redactie in gesprek gaan. Dat is nog eens persoonlijk!
6. Geef jezelf ook een plek in de tekst
Voor sommige schrijvers is het gebruik van ‘ik’ nog steeds verboden. Waarom? Mogen mensen niet weten dat jij de tekst hebt geschreven? Oké, het past misschien niet altijd. Het zou bijvoorbeeld gek zijn als een redacteur bij de Belastingdienst ‘ik’ gebruikt in een artikel over de belastingaangifte. Maar vaak is ‘ik’ juist een fijne, persoonlijke toevoeging aan een tekst. Kijk maar eens naar de volgende twee zinnen:
‘In de kleedkamer wordt pas duidelijk hoe lang de basketballer echt is.’
‘Als ik de kleedkamer binnenloop, zie ik pas hoe lang de basketballer echt is.’
Welke versie voelt persoonlijker aan? Het antwoord lijkt ons wel duidelijk.
7. Gebruik foto’s van (echte) mensen
Je schrijfstijl is niet het enige wat een tekst persoonlijk maakt. Ook de aankleding van je tekst zorgt voor een persoonlijke touch. Gebruik bijvoorbeeld foto’s van mensen. Die maken een tekst menselijker, warmer en persoonlijker. Tenminste, zolang je geen cliché stockbeelden gebruikt of door AI gegenereerde foto’s.
Zeker wanneer je een persoon interviewt of vaker citeert, is het handig om een portretfoto toe te voegen aan je tekst. Dan hebben je lezers meteen een beeld bij de persoon achter de uitspraken.
8. Vertel wat over jezelf
Wil je laten zien dat er een écht persoon achter jouw tekst zit? Vertel dan wat over jezelf. Dat doe je natuurlijk al een beetje als je schrijft zoals je praat. Of wanneer je ‘ik’ in de tekst gebruikt. Maar je kunt een stap verder gaan voor een tekst die nog persoonlijker aanvoelt.
Een ‘Over de schrijver’-blok (met foto!) geeft jouw tekst een persoonlijke touch. Zo weten je lezers niet alleen dat er een persoon achter het verhaal zit, maar ook wie die persoon is. Is zo’n blok geen optie? Zet dan je naam boven je tekst. Dat maakt je verhaal ook al persoonlijker.
9. Voor gevorderden: spreek je tekst in
Een laatste tip voor gevorderden: spreek je tekst eens in. Bijvoorbeeld in de vorm van een podcast. De Correspondent, Wikipedia en grote kranten als de Volkskrant en NRC experimenteren hier al volop mee. Het kost veel werk (en geld), maar het is dé manier om te laten zien dat jouw teksten van een echt persoon zijn.
Bestaat er eigenlijk zoiets als té persoonlijk?
Met deze negen tips tover jij je artikelen en blogs om tot écht persoonlijke teksten. Maar kun je daarin ook te ver gaan? Hoe persoonlijk je jouw teksten kunt en moet maken, ligt aan een paar dingen: je doelgroep, de identiteit van jouw organisatie en het doel van je tekst.
In sommige gevallen is een persoonlijke tekst inderdaad niet nodig of gewenst. Een handleiding, een persbericht of de algemene voorwaarden hoeven niet persoonlijk te zijn. Maar meestal is een persoonlijke tekst duidelijker, leuker en waardevoller voor lezer en schrijver. Doen dus!
Hulp nodig bij het schrijven van persoonlijke teksten?
Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met het maken van persoonlijke teksten. En kunnen dat ook nog aanvullen met persoonlijke visuals, foto’s en/of video’s. Zodat je content z’n doel bereikt en je lezers als vanzelf worden meegenomen in jouw verhaal.